22.04.2025

Agnete Andersen endret valg av utdanningsretning etter å ha hatt undervisning i Læringsfabrikken i Bygning 5 i Raufoss Industripark.

Læringsfabrikken på Raufoss har en avtale med Innlandet fylkeskommune, hvor de bidrar til å styrke yrkesfagopplæring for industrien, dernest å bedre rekrutteringen til industrielle yrkesfag. I Læringsfabrikken jobbes det målrettet for å få flere jenter inn på disse fagområdene, og å utvikle tilpassede tilbud for de som har falt utenfor de konvensjonelle utdanningsløpene. 


Læringsfabrikken har hatt et godt samarbeidet med Hadeland VGS over to år, og har hatt en klar ambisjon om å få til flere samarbeid med videregående skoler. Nå har Lillehammer VGS blitt med.


– Vi har hatt en fin dialog over tid, og nå er samarbeidet blitt større. Vi jobber nå med å systematisere samarbeidet og få til en fast avtale fra og med neste skoleår, sier Mette Foss Dalseg, leder i Læringsfabrikken.


Helt unikt

Karianne Loe Ryden og Halvor Øystad er begge yrkesfaglærere ved Lillehammer VGS. Denne våren har de hatt med elevene sine til Læringsfabrikken og det ønsker de å fortsette med.

– Her får vi mulighetene til å gi elevene et bedre innblikk i hvordan virkeligheten i industrien er. Læringsfabrikken er et genialt mellomledd mellom skole og industri, sier Ryden og fortsetter:


– Her kommer elevene litt bort fra den tradisjonelle skolebenken og de får se litt mer hva som er i vente om de velger industriveien. Her er det helt unikt utstyr og miljø, sammenlignet med hva vi har på skolen.

 


Agnete Andersen og Henrik Stafnes Gregersen er to av elevene som har fått prøve seg i Læringsfabrikken.



Gull verdt

Elevene fra Lillehammer går VG1 og VG2. De har i vår vært i Læringsfabrikken åtte ganger.

– Vi håper å få på plass en mer systematisk løsning fra og med neste skoleår. Vi jobber med å lande en plan for dette før ferien, sier Ryden.

For effekten av besøkene på Læringsfabrikken har vært god.

– Jeg ser at dette er kjempeviktig og en arena som gjør opplæringen veldig relevant. Her får vi til veldig god undervisning, og tett oppfølging av hver enkelt elev, sier Øystad og legger til:


– Dette er også med å øke attraktiviteten på de aktuelle linjene og samtidig nysgjerrigheten for industrifag. Dette er helt gull verdt.


Spennende

Agnete Andersen og Henrik Stafnes Gregersen er to av elevene som har fått prøve seg i Læringsfabrikken. Det har de begge satt stor pris på.

– Jeg har virkelig fått øya opp for at det er utrolig mange muligheter ved å velge industri. Når jeg forstod det, ble det brått mer spennende, sier Andersen og fortsetter:

– Jeg kan absolutt se for meg en jobb i industrien nå. Det var mye mer spennende enn jeg hadde sett for meg. Jeg hadde egentlig søkt en annen linje, men nå har jeg endret til industri.

Gregersen har opplevd tiden i Læringsfabrikken som en stor bonus.

– Her er det rent og ryddig, samt veldig bra utstyr. Teknologien her er spennende og mye bedre enn hva jeg har vært borti tidligere, sier Gregersen og fortsetter:


– Denne opplevelsen har vært en stor bonus for meg, jeg hadde allerede bestemt meg for å gå videre på automasjon.